
This article examines the relationship between the Wyoming 
Stock Growers Association and the press at the end of the Old West 
Long Drive Era (1867-1890). It considers not only the influence 
of Wyoming cattlemen on the press, but in particular the influence 
of the press on the frontier cattle business during the period when 
“Old West” was moving from frontier reality to American legend. 
Many historians agree that the dominant Old West myth of “cattle 
barons” versus “nesters” emanated from a particular episode in 
Wyoming, the “Johnson County War.” The story grew to become one 
of America’s most enduring legends, based on stylized ideals and 
assumptions that often had little to do with the reality of the frontier 
cattle business itself. The author relies on mostly primary sources in 
an attempt to show that this legend was actually created by journal-
ists of the era, who were writing for more immediate audiences and 
more political goals. 

Introduction: Historiography of frontier press and cattlemen

The enormous importance of the cattle industry in gilded 
age America reached a zenith in the 
1880s cattle capital of Cheyenne, 

Wyoming. Money and influence from the East 
and overseas flowed into this western frontier 
town tied to civilization by a pair of Union Pa-
cific tracks. It led to Cheyenne’s unlikely nick-
name, “little Wall Street.”1 In Cheyenne this 
was Sixteenth Street, where stood the headquar-
ters of the Cheyenne Club, housing offices of the Wyoming Stock 

American Journalism, 24(3), 7-29
Copyright © 2007, American Journalism Historians Association

Cattle Barons and Ink Slingers:
How Cow Country Journalists Created  

A Great American Myth
  

By Ross F. Collins 

Ross F. Collins is an 
associate professor of 
communication at North 
Dakota State University, 
P.O. Box 5075 
Fargo, ND 58105
(701) 231-7295
ross.collins@ndsu.edu



This article explores how the anarchist magazine Mother 
Earth published by Emma Goldman framed women’s issues during 
its twelve-year run. The magazine’s major contributions to female 
emancipation lay in the realm of sexuality: its recognition of the 
economic imperative in female sexuality, a critique of marriage, a 
cry against sexual double standards, a protest against oppressive 
moral codes, a challenge to patriarchy, the celebration of sexuality, 
and the demand for birth control. Paradoxically, on other key wom-
en’s issues such as suffrage or employment, the magazine pursued 
an anti-feminist agenda. The biggest paradox was that Goldman’s 
idealization of motherhood and essentialist claims about female bi-
ology, compounded by the anarchists’ antipathy toward the govern-
ment and corporate world, made the magazine a vehicle for per-
petuating restrictive gender stereotypes and stymied Mother Earth 
from supporting female forays into the public sphere. 

Emma Goldman’s magazine Mother Earth was one 
of the most influential periodicals of the early radical 
press during the prewar decade that 

bubbled with new social visions before World 
War I burst them.1 This article will explore how 
Mother Earth framed women’s issues during its 
twelve-year run from 1906 through 1917, when 
the federal government banned the anarchist 
magazine, then imprisoned and deported its pac-
ifist publisher.

The subject is important because an analysis of Mother Earth’s 
articles about women’s issues illuminates the evolution of twenti-
eth-century American women. Since no truly radical periodical de

Anarchy Meets Feminism:
A Gender Analysis of Emma Goldman’s 

Mother Earth, 1906-1917
 

By Linda L. Lumsden

American Journalism, 24(3), 31-54
Copyright © 2007, American Journalism Historians Association

Linda J. Lumsden
is an assistant professor 
in the Department 
of Journalism at the 
University of Arizona, 
Tucson, AZ 85721
(520) 626-3635
lumsden@email.arizona.edu



This article examines the writings of Katherine Mayo (1867-
1940), an influential writer and journalist on international issues 
in the 1920s and ’30s, and locates them within the genre of “colo-
nial discourse.” The authors begin with a chronological overview 
of her writing on Dutch Guiana, the United States and Europe and 
then scrutinize in greater detail her work on the Philippines and 
India. It is suggested that using culturally and racially essentialist 
tropes, Mayo painted a culturally and politically regressive picture 
of colonial “others” while simultaneously reifying the Anglo-Saxon 
“self.” In doing so, she functioned not as the objective reporter she 
claimed to be but as an active supporter of continued United States 
and British colonial rule in different parts of the world and an op-
ponent of the immigration of Asians, namely Indians and Filipinos, 
to the United States.

When the writer and journalist, 
Katherine Mayo, died on Octo-
ber 9, 1940, her obituary in the 

New York Times noted, “time changes perspec-
tives and chills enthusiasms; and a generation 
has grown up that has hardly heard [of her].”1 
However, time was to prove this summary dis-
missal premature. A 1958 study revealed that her 
most controversial book Mother India,2 famous-
ly referred to as the “drain inspector’s report” by 
Mahatma Gandhi,3 was second only to the works 
of Rudyard Kipling as the most popular source of 
information on India in the United States.4 There 
is also anecdotal information about its use by Peace Corps volun-
teers as an introduction to India up until the 1970s.5 Just as novelist 
Pearl S. Buck influenced the early images of China, Mayo was in-
strumental in shaping the American view of India. Contem

 Colonial Discourse and the 
Writings of Katherine Mayo

    
By Christina A. Joseph and Anandam P. Kavoori  

American Journalism, 24(3), 55-84
Copyright © 2007, American Journalism Historians Association

Christina A. Joseph 
is a part-time 
assistant professor of 
Anthropology at the 
University of Georgia, 
Athens, GA 30602. 
(706) 542-3922 
cjoseph@uga.edu 
Anandam P. Kavoori is 
an associate professor 
of Telecommunications 
at the University of 
Georgia, Athens, GA 
30602. (706) 542-4971 
akavoori@uga.edu



Historians have learned much in the past decade about Doris E. 
Fleischman and her partnership in marriage and in public relations 
with Edward L. Bernays, and they have tended to agree that despite 
Bernays’s high profile, Fleischman was indispensable to the success 
of the Bernays firm. This study expands on that research by examin-
ing Fleischman’s work in the context of public relations ideas and 
principles. Relying on primary sources that included four speeches 
that had not been discussed heretofore, it was found that although 
there was duplication between her and Bernays’s work, there were 
also evident shifts in Fleischman’s thinking about public relations, 
including a sense that she was as much of a public relations pioneer 
as Bernays was, without, perhaps, his drive for self-promotion.

As Doris Fleischman Bernays sat outside her Cambridge 
house in the “utopian” weather of 
what would be her last spring, she 

thought about David Brinkley, Eddie, Social Se-
curity, gender discrepancies in public relations 
salaries, pain, pain relief, and the American hos-
tages in Iran.1

That her thoughts would return to Eddie 
(Edward L. Bernays) reflected a partnership that 
had begun more than half a century earlier, first 
in 1919, when Fleischman went to work for Ber-
nays, and then in 1922, when she married him 
and became his partner in the firm Edward L. Bernays, Counsel 

 Outside the Prickly Nest:  
Revisiting Doris Fleischman

    
By Margot Opdycke Lamme

American Journalism, 24(3), 85-107
Copyright © 2007, American Journalism Historians Association

Margot Lamme is an 
assistant professor 
in the Department of 
Advertising & Public 
Relations, College 
of Communication & 
Information Sciences 
at the University of 
Alabama
Box 870172
Tuscaloosa, AL 35487
(205) 348-5628
lamme@apr.ua.edu

Acknowledgements: The author would like to thank Mrs. Doris Bernays Held, Mrs. Anne 
Bernays Kaplan, Mr. Lucas Held, and Mr. Donald Glass, Barnard College archivist, for 
their assistance. Thanks, too, to Arlana Shields and Danny Shipka for their contributions 
to the preliminary research for this study while at the University of Florida, and to the 
University’s College of Journalism and Communication for a summer grant that provided 
funds for research at the Library of Congress.



On the morning of December 11, 1941, Germany and Italy de-
clared war on the United States.  The United States Congress im-
mediately reciprocated.  Later that afternoon, President Roosevelt 
asked his press secretary, Stephen Early, to initiate actions assuring 
government control over one of America’s existing commercial ra-
dio networks.  Using material from the Roosevelt Library, the NBC 
Collection at the Wisconsin Historical Society, and the Office of War 
Information papers, this article analyzes Roosevelt’s request in the 
context of domestic radio propaganda planning at the start of the 
Second World War.  It presents the first detailed account of the man-
ner by which network executives successfully derailed the attempt 
to establish a domestic government radio network. Ultimately, the 
Roosevelt administration elected not to operate a domestic network 
for propaganda purposes because the commercial networks effec-
tively performed that function. And the chief 
vehicle for conveying government-sanctioned 
(and censored) war-related information over 
the airwaves turned out not to be government 
propagandists, but rather the first generation of 
broadcast journalists.  

“Propaganda” is a controversial 
term. In the context of American politics it retains 
conspiratorial and anti-democratic connotations. In 

particular, the domestic dissemination of U.S. government propa-
ganda remains remarkably controversial.1 Unmediated, govern

“News is a Weapon”:  
Domestic Radio Propaganda and  

Broadcast Journalism in America,  
1939-1944

By Michael J. Socolow

American Journalism, 24(3), 109-131
Copyright © 2007, American Journalism Historians Association

Michael J. Socolow is 
an assistant professor 
in the Department of 
Communication and 
Journalism at the 
University of Maine, 
Orono, ME 04469
(207) 581-1941
michael.socolow@
umit.maine.edu



This article examines the American Broadcasting Company’s 
dissatisfaction with the National Aeronautics and Space Adminis-
tration (NASA) during 1965 and 1966, as voiced in a series of criti-
cal speeches by the president of the network’s news division, Elmer 
W. Lower. Such public criticism was highly unusual at a time when 
NASA and the television networks shared a symbiotic relationship 
and American space exploration was widely celebrated. ABC’s un-
happiness stemmed in part from what its news division president 
deemed as limited access to information as well as the absence of 
television cameras in the Gemini space vehicles. NASA cited tech-
nical reasons for keeping television cameras out of the Gemini 
capsules. However, this article also cites astronaut resistance as a 
contributing factor to the absence of onboard television cameras. A 
difficult personal relationship between ABC’s space correspondent 
and the space agency’s director of public affairs may have further 
motivated ABC’s criticism of NASA.

Among other things, the 1960s are remembered in com-
munication literature both for the coming of age of 
television news and for 

the emergence of a more adversarial 
journalism.1 In such an environment, 
television’s coverage of America’s space 
program stood out, to some observers, as 
adulatory.2 CBS News anchorman Wal-
ter Cronkite was criticized as an “un-
abashed NASA booster.”3 Although he 
later rejected the criticism, Cronkite admitted in his memoirs that 

American Journalism, 24(3), 133-151
Copyright © 2007, American Journalism Historians Association

Fighting for Access: 
        ABC’s 1965-66 Feud with NASA

By Dale L. Cressman

Dale L. Cressman is 
an assistant professor 
in the Department of 
Communications at Brigham 
Young University, 
318 BRMB, 
Provo, UT 84602. 
(801) 422-1686
cressman@byu.edu

Acknowledgements: The author would like to acknowledge the financial assistance of 
the Wendell J. Ashton Endowed Professorship at Brigham Young University in support 
of this research.


