
On April 15, 1797, at the height of the French Revolution and 
amid a flurry of invasion scares, the Channel Fleet of the Royal 
Navy mutinied. The news captured the public’s imagination and 
dominated newspaper coverage for months. Politicians in and out 
of office recklessly used the news of the mutiny to further their am-
bitions, to influence public opinion or to force a resolution to the 
crisis. This article examines the success and failure of those efforts, 
shows how an aggrieved minority used the medium for its own pur-
poses and considers how newspapers still managed both to keep 
an eye on government and to keep the public informed. It seeks to 
prove (or disprove) a specific accusation of manipulation by tracing 
a story from its source to its appearance and interpretation in vari-
ous newspapers. Finally, it considers the media’s role in the mes-
sages they are meant only to deliver. 

1797 was not a good year for Great Britain. The 
war with Revolutionary France was not 
going well.1 It began 

with the news of an attempted invasion of Ire-
land by France.2 In February, the Royal Navy 
fought and won a major sea battle off the coast 
of Spain,3 but the news didn’t reach England for 
six weeks and did little to soothe public con-
cerns. In March the Légion Noire, consisting of 
freed French convicts and galley slaves, staffed 
by Irish officers and led by an American radical 
and septuagenarian named William Tate, raided the tiny Welsh vil

American Journalism, 24(4), 7-36
Copyright © 2007, American Journalism Historians Association

Manipulation of the Media: 
Indiscretions, Misrepresentations 

and Fleet Sightings 
  

By David W. London  

David W. London
is a professor
of journalism at
Central Michigan
University
415 Moore Hall
Mt Pleasant,
Michigan 48859
(989) 779-0227
lond1dw@cmich.edu



For much of the nineteenth century, American journalism fas-
cinated writers in British periodicals. This interest is particularly 
important because the era marked the emergence of the press as the 
chief medium of public communication in Britain. Articles ranged 
from effusive tributes to stinging condemnations, from narrow pro-
files of journalists to sweeping evaluations of journalism. Among 
the authors who penned these columns were British reporters and 
editors, former ones who were pursuing other careers, and even 
the occasional expatriate American. This study, based on a survey 
of thirty-nine reviews and magazines that cut across political, reli-
gious, and class lines, explores the ideas of these analysts. Although 
their perceptions differed, three themes appear in their commentary. 
Two are comparative, stressing the similarities between American 
and British journalism and the cross-cultural exchanges that com-
mon experiences fostered. The third motif deals with the differences 
in journalistic development in the two societies. Irrespective of these 
unifying threads, it is clear from the evidence that no dominant Brit-
ish vision of the American press surfaced in the century.

 

“BABY–BEER–BULLETS!!!” was the caption of an 
article in Chambers’s Journal in 1888.1 The anon-
ymous author claimed that the 

headline, from Denver’s Daily News, exempli-
fied the wild journalistic world of the American 
frontier. Was this vision of the press typical in 
British periodicals? Did they see the nation’s 
eastern press similarly? Did they separate urban 
and rural newspapers, newspapers and maga-
zines? Were views consistent throughout the nineteenth century? 
Answers to these pivotal questions form the core of this 

 “BABY–BEER–BULLETS!!!”
British Perceptions of American 

Journalism in the Nineteenth Century
    

By E.M. Palmegiano 

American Journalism, 24(4), 37-66
Copyright © 2007, American Journalism Historians Association

E.M. Palmegiano is a 
professor of history at 
Saint Peter’s College, 
2641 Kennedy Blvd., 
Jersey City, NJ 07306. 
(201)761-6177. 
epalmegiano@spc.edu



Throughout the twelve-year civil war in El Salvador, two guer-
rilla factions used radio stations to build a revolutionary community. 
As revolutionary media, the clandestine stations became an integral 
part of the guerrilla strategy for overthrowing the government. Ra-
dio linked the guerrilla-controlled zones to each other and transmit-
ted the daily life of those zones to listeners in the capital, San Salva-
dor, and around the world by shortwave, informing an audience in a 
nation where the airwaves had transmitted only the government ver-
sion of events. In contrast to the “imagined communities” of creoles 
that Benedict Anderson found that newspapers accidentally created 
in colonial Latin America, the insurgents deliberately constructed a 
community of rebel radio listeners. Thus, they created a community 
of support for the insurgency, attracting people to the rebellion while 
constructing a vision of the future that this imagined community of 
listeners would build together. The stations’ narrow escapes, pack-
ing up transmitters and microphones just ahead of the army, grew 
into part of the revolutionary mythology, making 
the stations more than clandestine instruments 
in the war to overthrow the government. They 
became symbols of the rebellion they defended.

Explosions shook the Valley of Ham-
mocks, where El Salvador’s capital 
crouches at the foot of an active volcano. Seasoned to 

the swaying of earthquakes and the rumbling of eruptions, residents 
were unpracticed at coping with the new form of disaster that jolt-

Radio and Revolution 
in El Salvador:  

Building a Community of Listeners 
in the Midst of Civil War 1981-1992

By Juanita Darling

American Journalism, 24(4), 67-93
Copyright © 2007, American Journalism Historians Association

Juanita Darling is assistant 
professor of Journalism and 
Media Studies at California 
State University, Monterey 
Bay, 100 Campus Center, 
Seaside, CA 93955. 
(831) 528-3929 
juanita_darling@csumb.edu. 

This research was possible thanks to a grant from the Institute for Latin American 
Studies at the University of North Carolina, Chapel Hill.



Long before September 11, 2001, September 11 was a signifi-
cant date for many Chileans, Latin Americans, and North Ameri-
cans. On that day in 1973, the government of Salvador Allende, the 
democratically elected socialist president of Chile, was overthrown 
in a U.S.-backed military coup. Even before that day, North Ameri-
cans had formed Chile solidarity groups to create and disseminate 
alternative media products to cover the dramatic changes taking 
place in Chile and to counter some of the coverage of Chile in the 
mainstream U.S. press. The solidarity movement’s media, particu-
larly the newsletters, provided mass audiences with a non-estab-
lishment version of U.S. involvement in Chilean affairs before and 
during Allende’s administration. And after September 11, 1973, they 
provided an alternative assessment of events during the military dic-
tatorship of General Augusto Pinochet Ugarte and kept his human 
rights violations in the public eye. The solidarity media also helped 
create a national network of like-minded North Americans, kept 
solidarity activists informed and motivated, recruited new activists, 
and agitated for political and governmental change, especially in 
the area of foreign policy, among other things. 
This study, which grew out of an award-winning 
conference paper, is the first attempt to piece to-
gether the history of the Chile solidarity media 
and catalog its media products.

On September 11, 1973, Dr. Salva-
dor Allende’s Unidad Popular (UP) 
coalition government was toppled 

and replaced by a U.S.-backed military government led by General 
Augusto Pinochet. The general, who died December 10, 2006, con

The Chile Solidarity Movement and Its Media: 
An Alternative Take on the Allende 

and Pinochet Years

 
By Victoria Goff

American Journalism, 24(4), 95-125
Copyright © 2007, American Journalism Historians Association

Victoria Goff is an 
associate professor in 
the Communication and 
History departments at the 
University of Wisconsin-
Green Bay, C323 Mary Ann 
Cofrin Hall, 2420 Nicolet 
Drive, Green Bay, WI 
54311. goffv@uwgb.edu



This article offers a history of American shortwave radio 
broadcasting to Latin America in the pre-World War II period, with 
a particular focus on efforts by the National Broadcasting Company 
(NBC) to establish commercially viable international shortwave 
networks in the 1930s. It will examine how and why radio broad-
casting became a central part of United States interests in Latin 
America. It also presents a study of the relationship, marked by both 
cooperation and contention, between the U.S. government and the 
private companies, NBC in particular, empowered to serve these in-
terests.  NBC and CBS led the effort to commercialize international 
shortwave in the 1930s, often at significant cost.  For a variety of 
reasons, American shortwave had little reach into Latin American 
markets and the endeavor failed to generate profits. At the same 
time, the networks promoted these shortwave broadcasts as a public 
service that spread the American message overseas and advanced 
the cause of hemispheric unity in the face of increased European in-
fluence in the region.  Despite these efforts, the federal government 
was dissatisfied with the commercial broadcasts and, when World 
War II erupted, took gradual control over the shortwave system to 
ensure that wartime information and propagan-
da requirements were met.

On December 1, 1939, advertising 
representatives from the United 
Fruit Company gathered at the 

NBC studio in New York City to listen to “El 
Mundo al Dia,” the first regularly scheduled, 
commercially sponsored program on the NBC 
shortwave network. The daily fifteen-minute evening broadcast pre-
sented American news in the Spanish language to listeners in Latin 

Selling the Shortwaves:  
Commercial Broadcasting to Latin America 

and the Limits of the “American System”

 By Robert A. Rabe

American Journalism, 24(4), 127-148
Copyright © 2007, American Journalism Historians Association

Robert Rabe is an assistant 
professor of Journalism and 
Mass Communications at 
Marshall University. #122A 
Communications Building, 
1 John Marshall Drive, 
Huntington, WV 25755.  
(304) 696-4636  rabe@
marshall.edu



Chinese workers in territorial Utah experienced persecution 
from organized labor groups typical of the time period. When perse-
cution reached a peak in 1885 and 1886, the newspapers in Ogden, 
home of Utah’s primary Union Pacific Railroad station, discouraged 
vigilante violence against the Chinese. This article employs tradi-
tional historical methods to study the local newspaper coverage of 
a boycott against Ogden’s Chinese vegetable growers organized by 
the Knights of Labor in the autumn of 1885. Antonio Gramsci’s He-
gemony Theory is applied to interpret the ways the Mormon-con-
trolled newspapers supported the union but condemned vigilantism. 
The research reveals the conflicts and distrust between Mormon and 
non-Mormon journalists as well as these journalists’ racism and 
conditional acceptance of the Chinese.   

It was dangerous to be Chinese in the American West dur-
ing the latter half of 1885. Forced expulsion, riots, vio-
lence and murder of these itinerant workers were a com-

mon, almost everyday occurrence. In late August of that year, the 
Rock Springs Massacre in Wyoming inspired a wash of efforts to 
expel the Chinese for good. Complaints against 
Chinese laborers in the West ended up with the 
Chinese Exclusion Act in 1882, but Asian work-
ers continued arriving because of a loophole in 
one of the provisions. Instead of attacking gov-
ernment bureaucrats and industry leaders who 
turned a blind eye to these events, white laborers 
blamed the Chinese for low wages and resorted 
to violence in 1885. More than 25 communities 
in California alone rounded up, robbed and drove hundreds of the 
Chinese out of town while their homes burned. Expulsions also oc-

Radical Labor, Racism, and the  
Preservation of Hegemony in Ogden,  

Territorial Utah, 1885-1886

 By Andrew Taylor Kirk

American Journalism, 24(4), 149-173
Copyright © 2007, American Journalism Historians Association

Andrew Kirk is an adjunct 
instructor of news writing 
for the Department of 
Communication at the 
University of Utah in Salt 
Lake City. 507 South 50 
West, Farmington, UT 
84025. (801) 467-2345. 
Andrew.kirk@utah.edu


